vrijdag 19 maart 2010

Shu Cousteau

Het theoriegedeelte van de Divemaster opleiding heb ik nagenoeg afgerond en de examens behaald. Er wachten nu voornamelijk nog de praktijkoefeningen, het assisteren tijdens cursussen en de verschillende zwemtesten in de 30 graden “koude” zee – geloof het of niet; ik heb 2 duikpakken over elkaar aan! Inmiddels heb ik al bijna 30 duiken gemaakt op het mooie Koh Tao - Eiland der Schildpadden. Gek genoeg is de kans op het zien van schildpadden kleiner dan het zien van walvishaaien. Gelukkig heb ik wel al zo’n lieve slome vriend een keer van heel dichtbij mogen bewonderen. Tijdens diezelfde duik lachten ook een zeer giftige, zwart-wit geblokte zeeslang en een prachtige Eagle Ray mij vriendelijk toe.
Minder vriendelijk is hier de Titan Triggerfish, die door duikers met het pistoolgebaar wordt aangegeven. Vele duikers worden door deze boos kijkende vis aangevallen zodra zij zich in het territorium van de vis bevinden. Rob heeft tijdens zijn eerste duik hier in Koh Tao een ware aanval van een Titan Triggerfish op de duiker naast hem meegemaakt. Tijdens de aanval heeft de vis per abuis ook Rob een schrammetje met z’n voortanden bezorgd. De duiker in kwestie trof daarentegen in zijn linkervin een diepe deuk van een centimeter doorsnede aan.

De Titan Triggerfish; Rob heeft een spectaculair verhaal voor het thuisfront! Maar de tranen sprongen pas écht in mijn ogen toen ik zo’n 100 meter van de boot verwijderd, voor het eerst in mijn leven, twee walvishaaien aan de oppervlakte zag… een moeder met kind!

Zo zag dat er ongeveer uit vanaf de boot

De Whaleshark; on-ge-loof-lijk, wat een gevaarte, wat een schoonheid!

5 opmerkingen:

  1. Hallo vanuit Alphen,

    Inmiddels zitten hier de schaatsen weer in het vet, is het water niet meer onder nul en kunnen we zonder sneeuwschuiver naar de auto!

    Sterker nog gisteren steeg de temperatuur bijna naar de 18 graden! Vandaag, 19 maart de verjaardag van Pa, helaas weer een beetje grijs en af en toe een buitje.

    Bij jullie maakt het kennelijk niet uit of je onder of boven water bent? Het is allemaal prachtig!

    Wat een mooie belevenissen en ook weer hele mooie foto's.

    Heel veel succes bij de examens! Wie weet
    geef je Roos en mij nog en keer les voor onze "advanced"

    Veel plezier en succes Martin

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ha die Ed en Shu,

    Maar weer van die geweldige belevenissen en bijbehorende foto's. Jullie maken heel wat mee. Dat kunnen de meeste mensen niet zeggen. Gaaf, dat je zo mag en kunt duiken en dat je je examens hebt gehaald Shu. Komt vast wel het nodige voor kijken. Nu nog het andere deel van de examens, maar dat zal je ook wel goed afgaan. Ed gefeliciteerd met je pa. Die gaat nu snel richting 65. Wordt nu wel een beetje een oude lul. Gisteren belde hij op en zijn we een lekker stuk gaan fietsen. Was wel even gezellig. Was lekker weer. Nu is het zoals Mart al schreef druilerig, maar ja, dat kennen we in Nederland. Jullie weer veel kijk- en doeplezier en wij genieten op afstand mee.

    H.gr. Roos en Ruud.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hallo Saudara's

    Wat een mooie foto's vanal dat leven onder water.
    He Ed, 3x raden waar ik morgen zit.
    Nou in de KUIP R'Dam, Ma had kaartjes gewonnen voor de wedstrijd Feijenoord-Vitesse, ik ga naar het stadion van de vijand.Nu maar hopen dat het niet gaat regenen, want er zit geen dak op de KUIP.

    Nou ik zie al uit naar de volgende verhalen en avonturen.

    gr,
    rosie

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Fantastische ervaringen in de oceaan!
    Hoi Shu Ming en Ed, Wat hebben jullie hard gewerkt om de fotoreportage (Ed in de hitte) en de duiklessen van Shu tot een goed resultaat te boeken! Het hele verhaal en de foto's geeft ons weer vertrouwen dat het allemaal goed afloopt. Daar worden wij weer helemaal blij van! De Tailanders hebben hun hart op de goed plaats, met passie zetten zij zich gedreven in voor een verbeterde toekomst. Daar moet je soms vreedzaam voor vechten. Ik hoop van harte dat jullie in deze periode een gelukkige tijd meemaken, samen er wat van maken dat zit er wel in! Ga lekker door op de ontdekkingstocht en geniet!

    BeantwoordenVerwijderen