zondag 31 oktober 2010

Hari Diwali

Diwali (of Depawali, Dipavali, Dewali, Divali, Dipotsavi, Dipapratipad ) is het begin van het Hindu Nieuwjaar volgens de lichtkalender. Letterlijk betekent het 'rij van licht' (vanuit Sanskrit: dipa = lamp / awali = rij, lijn). Men viert de overwinning van het goede boven het kwade, het licht boven het duister, en luidt het nieuwe jaar in.
Voor deze gelegenheid maken mensen hun huizen schoon en dragen nieuwe kleding. Diwali duurt vijf dagen lang en voor elke dag is er weer een andere naam.
Tijdens Diwali bidden de mensen tot Lakshmi, Godin van de welvaart, licht, voorspoed en wijsheid, maar ook tot Ganesha, de 'verjager van obstakels' of 'Lord of Beginnings'.
Dit jaar zal Diwali op 5 november beginnen. In dat kader zijn in de shopping malls van Kuala Lumpur mooie kunstwerken op de vloeren te vinden, gemaakt van flinterdunne snippers en kraaltjes. Het laatste kunstwerk bestaat zelfs uit een soort hagelslagmix.

2 opmerkingen:

  1. Hé Shu Ming,

    Een feestelijke uiting van een nieuw begin, het komende jaar. Kleurig en creatief, zoiets wil ik wel in Holland introduceren, alleen als uiting en voorbode van het voorjaar.

    Toch veel beter dan dat waanzinnige geknal?

    Ik kan mij voorstellen dat veel mensen met plezier aan deze versieringen werken, het heeft iets stralends!

    En hier in Alphen? Vorige week heb ik de a.s. Kerstverkoop al kunnen waarnemen bij de bosrand, een heel Kerstdorp met draaimolens, oliebollenkraam en oude dorpjes met lichtjes en muziek. Hoe zouden de mensen uit Azië dat vinden?

    Ik ben blij dat ik al die mooie foto's van jou kan verzamelen!

    Make your day! Wilma

    BeantwoordenVerwijderen
  2. He Shu, op Schiphol zag het ook aardig oranje!
    Hier wordt het dus ook zichtbaar gevierd.

    BeantwoordenVerwijderen