vrijdag 31 december 2010

Terug naar de wortel

Ik (Shu) ben al jarenlang gefascineerd door verschillende verhalen over de familie van mijn vaders kant. Er moest nodig een duidelijke stamboom gemaakt worden van de familie. Daarom heb ik besloten om een geluidsdocumentaire te maken over de familie Yip. Ed en Tim hebben foto's gemaakt en die zullen de fragmenten ondersteunen. Mijn idee is om eenmaal terug in Nederland, een expositie te houden voor familie, vrienden en geïnteresseerden.Hele dagen heb ik met de geluidsrecorder gesprekken met familieleden opgenomen. Hier was ik met nicht Hau Yu op weg van haar huis naar de begraafplaats van onze voorouders. Zij had die dag alle inkopen gedaan en het offeren voorbereid.
Het oude familiegraf is al een aantal jaren geleden op last van de gemeente weggehaald. De plaatselijke overheid had andere plannen met de grond. Nu staan de urnen van onze voorouders op een algemene begraafplaats in Dongguan.
Bij de urnen worden een kip, rijst, thee, een alcoholische versnapering en fruit klaargezet. Als laatste wordt namaak geld en goud aangestoken. Met steeds drie wierookstokjes in de hand worden er wensen uitgesproken naar onze voorouders.
Geheel volgens traditie zijn we na het bezoek aan de begraafplaats naar de oude huizen van mijn vader, mijn vaders oom (Tim's opa) en mijn vaders opa gegaan. Dit is het hofje waar de huizen aan gelegen zijn. Het huis van mijn vader en overgrootvader zijn leeg en vervallen. Het huis van mijn vaders oom is verhuurd en wordt bewoond.
In het hofje is deze waterput te vinden. Het is niet zeker of dit één van de twee waterputten is, waar het plaatsje Da Zheng Tou naar vernoemd is. Da Zheng Tou heeft tegenwoordig, inclusief de vrouwen die vroeger niet werden meegeteld, 5500 inwoners.
Bij het bezoeken van de huizen hoort ook het offeren. Van de huidige bewoners van Tim's opa's huis, mochten we even ín hun woning om te offeren. Nicht Hau Yu helpt Tim het geld en goud aan te steken, terwijl mijn vader liever zijn eigen geld veilig stelt.
Ik bleek niet de enige die het idee heeft gevat een stamboom van de familie Yip te maken. Toevallig zijn er twee zeer toegewijde ambtenaren van het stadje Da Zheng Tou die zich bezighouden met het in kaart brengen van alle families van Da Zheng Tou. Toen ze hoorden dat mijn vader voor een paar weken "in de buurt zou zijn", werden wij uitgenodigd om met de heren de stamboom van familie Yip door te nemen en te completeren.
De heren hadden allerlei naslagwerk en oude en nieuwe foto's van het plaatsje bij zich. Dit is een foto van één van de twee waterputten waar Da Zheng Tou naar vernoemd is.
Gelukkig is mijn vader nog helder van geest als het gaat om zich de verschillende generaties te herinneren. Het feit dat mijn vaders opa met vijf vrouwen is getrouwd geweest, waarvan de jongste nog leeft en mijn vaders oom in China vrouw en kinderen had en later ook in Nederland, maakt het uittekenen van de stamboom niet makkelijk. In totaal hebben we nu zeven generaties in beeld en zijn er nog zes generaties in leven.

1 opmerking:

  1. Hé Ed en Shu Ming,

    Wat een diepgaande ervaring om zoveel te kunnen onderzoeken en alle herinneringen die nog tastbaar terug te vinden zijn.

    Een eervolle beleving voor een dochter om haar Vader in zijn eigen cultuur en geboorte dorp mee te kunnen maken en alle emotisch te kunnen delen!

    Respect voor de mensen die in het oude China hebben geleefd en de durf hebben gehad om weg te trekken naar Europa om daar een nieuwe toekomst op te bouwen.

    De famlie Sheung is sterk van karakter en heeft een goed zakelijk inzicht..., op de toekomst gericht.

    Respect.., Wil-Ma'tje

    BeantwoordenVerwijderen