vrijdag 29 juli 2011

Rappe voor(ui)tgang

Wij mekkeren al jaren over de Noord-Zuid lijn in Amsterdam. We doen er 20 jaar over om die rotte lijn aan te leggen. China doet dat anders. In 2007 is het nieuwe traject van de hoge snelheidstrein in dienst genomen. Met 8.000 kilometer rails is het nu het grootste hoge snelheidsnetwerk ter wereld. Men heeft zich tot doel gesteld om in 2015 het netwerk uit te breiden tot 16.000 kilometer. Dat is 8.000 kilometer rails bijbouwen in drie jaar. Zet dat eens tegenover de 9,7 kilometer van de Noordzuid lijn.
Ze stampen hier hightech stations uit de grond alsof het niets is.
Met heerlijke airco wachtlokalen waar je op je keyboard of MacBook kan pingelen.
Ouderwetsch Pacmannen bijboorbeeld.
Daarbij rijden de treinen netjes op tijd. Goed, die van ons had vijf minuten vertraging. Maar op een traject van 1.154 kilometer - van Xiamen naar Shanghai - vinden wij dat te verwaarlozen.
Alles blinkt van versheid, is gloednieuw, is vervaardigd van Chinees marmer of RVS en ruikt zelfs nog fris. De in het nieuw gestoken perronwachters fluiten je keurig achter de witte lijn als de trein het station binnen komt rijden.
Terwijl de lieftallige treinhostesses je koffie schenken, doorklieven we met flitsende vaart - de treinen bereiken een topsnelheid van 250 kilometer per uur - het Chinese landschap.
Een beetje geluidswal ziet er zo uit bij 249 km per uur.
Een panoramafoto van een tunnel van 300 meter bij 247 km per uur.
Er is echter een keerzijde aan de versnelde vooruitgang. Er wordt door hoge druk, corruptie en menselijke fouten soms té snel gebouwd met té weinig gedegen engineering en met kwalitatief inferieure materialen. Met als gevolg: instortende bruggen en gebouwen, ontploffingen in mijnen en andere vreselijke ongelukken. Dat hebben we in Nederland dan weer iets beter onder de knie. Hierboven een foto van een stilstaande trein bij 250 km per uur. Afgelopen vrijdag klapte een trein die in volle vaart was, op een stilstaand exemplaar. Gevolg: een verschrikkelijk treinongeluk. De officiële Chinese cijfers: 40 doden en 113 gewonden. Wij zijn gisteren met eenzelfde trein over hetzelfde traject langs de ongeluksplek gereden. Dat doet een mens zijn lotsbeschikking overdenken.

1 opmerking:

  1. Ja, wij hebben het er woensdag nog uitgebreid over gehad, de super snelle trein die door China raast. Rebecca merkte op dat deze trein toch wel te duur voor jullie zou zijn..., dat in de hoop dat onze geliefde lovers daar beslist niet in zouden stappen.

    Wij zaten er dus naast, hadden wij kunnen weten, daadkracht en durf staat bij de "schatjes" hoog in het vaandel, ja, anders waren jullie niet zo ver gekomen!

    Helemaal onder moeders vleugels vandaan, daar in het verre continent snelheid en gevaar! Wij hebben de beelden van het treinongeluk op TV gezien met de opstandige mensen die boos waren op de manier waarop er was gehandeld.

    Gelukkig zien jullie er gezond en welvarend uit, soms kijkt Shu Ming wat zorgelijk (best te begrijpen). De zorg voor elkaar is er in iedergeval, dat stelt ons gerust!

    BeantwoordenVerwijderen